Underhåll, utmana, överraska

Revolverskylt2Ibland funderar jag på varför jag tycker en text är bra. Oftast är det för att den väcker känslor hos mig eller får mig att fundera på ett nytt sätt eller kanske helt enkelt överraskar mig på något sätt. Kanske är det just de tre sakerna alla läsare vill ha: underhållning, utmaning, överraskning. Vill du försöka? Tänk så här:

1. Läsaren vill få ett gott skratt. Jag låter någon karaktär i texten göra något riktigt tokroligt.

2. Läsaren vill känna att texten är en utmaning. Som ger nya tankar. Som skakar om lite. Som tvingar att tänka två gånger. Jag lägger in en oväntad tanke.

3. Läsaren vill bli överraskad. Jag bygger inte upp texten alltför länge så att läsaren får insikter före huvudpersonen. Rätt på bara! Jag låter läsaren och huvudpersonen få samma insikt samtidigt.

I morse läste jag ett fint inlägg på Dag Öhrlund Blogg. Det handlar om konsten att beställa den perfekta historien. Det fick mig att fnissa, det fick mig att fundera lite extra och jag blev överraskad. Läs det!

Om maridahl58

I am a Swedish journalist with experience from Sweden and southern Africa. I work as a freelance journalist and as a personal writing coach. I also run workshops and have inspirational talks about writing and storytelling. Contact me at mari.dahl.adolfsson@telia.com.
Detta inlägg publicerades i Goda råd och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Underhåll, utmana, överraska

  1. inte fan gör det det skriver:

    Sak genast kika in på Dags blogg! Tack för tips! 🙂

Lämna en kommentar